Kollektiva kommunikationer i dag I dag inskränker sig närliggande kollektivtrafik till en busslinje som förbinder Brunna med Kungsängens centrala delar. Busshållplatsen ligger längs med Granhammarsvägen (se karta). I Kungsängens centrum, vilket ligger cirka 1,5–3 kilometer från Rankhus, finns bussterminal och pendeltågsstation med förbindelser till centrala Stockholm.
Framtida lösningar När Rankhusområdet är fullt utbyggt är tanken att området ska trafikeras av en busslinje i SLs regi som sträcker sig genom området från Kungsängens centrum till Brunna. Studier visar att området måste vara fullt utbyggt innan en en sådan busslinje genom området kan komma i fråga. Innan området är fullt utbyggt gäller det därför att undersöka andra alternativa lösningar för hur kollektivtrafiken kan lösas på ett tillfredsställande sätt.
Minibussar Innan Rankhusområdet är fullt utbyggt och kan erbjuda tillräckligt kundunderlag för en stor transportaktör som SL så bör området kunna vara ekonomiskt intressant för en mindre privat aktör som trafikerar området med minibussar. Vårt förslag är att gå vidare och utreda var brytpunkterna i uppskattade passagerarvolymer ligger i projektets olika faser för att på så sätt komma fram till när området skulle kunna ha ett fullgott transportsystem för att tillgodose invånarnas krav. Minibusslinjen ansluter till pendeltågsstationen och bussterminalen i Kungsängens centrum. När området är fullt utbyggt är det givetvis önskvärt att minibussarna ersätts av SLs nya busslinje från Brunna till Kungsängen.
Båttrafik: I väntan på en ordinarie busslinje är en intressant tanke att trafikera kustlinjen längst med området med en passagerarbåt som lägger till vid ett antal stationer, längs med Rankhus strandlinje, för vidare trafik till Kungsängens centrum. För att få en snabb och effektiv båtlinje mellan Rankhusområdet och Kungsängens centrum måste man öppna upp en passage för båttrafik under motorvägen, vilket säkerligen är ett både kostsamt och tidskrävande projekt. Ett annat alternativ som på kort sikt antagligen är mer intressant är att båtlinjen istället dras mellan Rankhusområdet och båthamnen vid Kallhälls pendelstågsstation. En lösning som skulle spara pengar, produktionstid och inte minst passagerarnas restid.
Linbana En mer visionär lösning är Kungsägget, Upplands-Bros egen linbana som sträcker sig genom hela Rankhusområdet, från Kungsängens centrum till Fiskartorpet, med 13 stationer på vägen. Den uppskattade restiden från ändstation till ändstation skulle hamna på cirka 15–20 minuter. En linbana är givetvis en stor investering men den skulle också skänka Rankhusområdet ett unikt inslag och vara en stor tillgång i arbetet att ytterligare förstärka områdets frilufts- och sportprofil. Inte minst från E18 skulle linbana vara iögonfallande och intresseväckande för det stora antalet förbipasserande. Andra positiva konsekvenser av en linbana är givetvis att den skulle minimera biltrafiken i området vilket skulle medföra miljövinster, inte bara i form av minskade utsläpp utan även drastiskt reducera bullret i området. En annan aspekt är givetvis trafiksäkerheten som även den skulle förbättras med en linbana, inte minst med hänseende på barn och ungdomar.